BiznesMarketing

Co to jest Google Ads

4 minut czytania

W zeszłym roku minęło dwadzieścia lat od uruchomienia narzędzia marketingu digitalowego Google Ads, wcześniej Google AdWords. System reklamowy odniósł ogromny sukces i do dziś stanowi główne źródło reklam w sieci wyszukiwarki. Czym właściwie jest Google Ads i dlaczego cieszy się tak dużą popularnością? Odpowiadamy na te i inne pytania.

Definicja Google Ads

Jak możesz się domyślać, Google Ads to narzędzie reklamowe umożliwiające tworzenie i publikowanie zróżnicowanych reklam cyfrowych w Wyszukiwarce, Sieci Wyszukiwania oraz Sieci Reklamowej Google (Display). Składa się na nie ponad dwa miliony serwisów, filmów wideo i aplikacji (np. Gmail), które umożliwiają publikację reklam. Ekspert z zakresu pracy z narzędziem Google Ads to nikt inny, jak specjalista SEM (Search Engine Marketing).

Najważniejszą cechą wyróżniającą systemu Google Ads jest wyświetlanie reklam ściśle dopasowanych do potrzeb potencjalnego odbiorcy. Dzieje się to między innymi dzięki płatnemu pozycjonowaniu linków na konkretne frazy kluczowe, możliwości wyboru geograficznego obszaru ich wyświetlania oraz w oparciu o inne metody kierowania i umiejscowienia reklam. Jeśli na przykład prowadzisz warsztat samochodowy w Lublinie, to prawidłowo zoptymalizowana kampania Google Ads może trafić do użytkowników z Lublina i okolic, którzy poszukują usług oferowanych przez ciebie.

Rodzaje reklam w Google Ads

Każda branża rządzi się własnymi zasadami, zwłaszcza w strategii marketingowej. Dlatego w systemie reklamowym Google Ads znajdziesz możliwość realizacji:

  • kampanii w sieci wyszukiwania (często używana nazwa skrócona to „search”) – reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania;
  • kampanii w sieci reklamowej (display, często używany skrót to GDN) – reklamy tekstowe i graficzne w różnych miejscach, witrynach, serwisach itd., które można wyświetlać nowym użytkownikom oraz tym powracającym (remarketing);
  • kampanii produktowych (w skrócie PLA) zawierających ofertę sprzedaży konkretnego produktu – informacje o produkcie, jakie można znaleźć w Google;
  • kampanii wideo, czyli reklam wideo w YouTube – reklam w materiałach wideo wyświetlana w YouTube i innych stronach partnerów Google, także w remarketingu (powrót do tych samych użytkowników);
  • kampanii inteligentnych (automatyzacja kampanii, nazywanych także „kampaniami smart”) – reklam tekstowych i graficznych wyświetlających się w wyszukiwarce Google, Gmailu, YouTube, Mapach Google oraz w partnerskich witrynach Google;
  • kampanii lokalnych, tj. promowania lokalizacji w różnych kanałach – reklamy mogą pojawiać się w wyszukiwarce Google, sieci reklamowej Google, YouTube oraz w Mapach Google;
  • kampanii promujących aplikację – reklam promujących aplikację w różnych kanałach (sieć wyszukiwania, YouTube, na kartach Discover, Google Play oraz ponad 3 mln aplikacji i witryn).

Każdy z rodzajów kampanii wyróżnia się możliwościami pozwalającymi zwiększyć ich skuteczność i dostosować reklamy do potrzeb biznesowych. Koniec końców, najbardziej skuteczne kampanie marketingowe to te skrojone na miarę branży i grupy docelowej.

Kampanie w Google Ads – modele rozliczeń

Ze względu na możliwości analizy danych i ruchu w sieci reklamy w systemie reklamowym Google Ads można rozliczać według modeli:

  • PPC (Pay Per Click), w którym płacimy za każde kliknięcie w reklamę, a nie za samo jej wyświetlenie; taka strategia skupiona jest na generowaniu kliknięć;
  • vCPM (Cost Per Mille) zakładający płatność za 1 000 wyświetleń; model płatności sprawdza się szczególnie w kampaniach budowania świadomości marki;
  • CPV (Cost Per View) – dotyczy kampanii wideo, płatność za każde obejrzenie reklamy lub interakcję z nią;
  • inteligentne określanie stawek na podstawie różnych strategii
  • CPA (Cost Per Action) – docelowy koszt działania,
  • ROAS (Return On Advertising Spend) – docelowy zwrot z nakładów na reklamę;
  • maksymalizacja liczby konwersji, czyli uzyskanie jak najwięcej określonych celów;
  • maksymalizacja wartości konwersji, tj. osiąganie jak najwyższej wartości celów, np. zrealizowanych zakupów;
  • eCPC (Enhanced Cost Per Click) – pozyskanie jak największej liczby konwersji przy stałym ich koszcie pozyskania, strategia umożliwia samodzielne ustawianie stawek.

System Google Ads nie zmusza swoich klientów do podpisywania długoterminowych umów. To od ciebie zależy, jaki budżet chcesz przeznaczyć na swoje kampanie reklamowe w Google Ads i w jakim czasie reklamy mają być prowadzone. Jeśli w danym momencie zależy ci na zwiększeniu ruchu na stronie internetowej twojej firmy lub na wzroście sprzedaży twoich produktów lub usług, możesz zwiększyć inwestycję w kampanię.

Czy reklama w Google za darmo jest możliwa

Zanim przejdziemy do omówienia korzyści wynikających z inwestycji w Google Ads, warto wspomnieć o mitach na temat darmowych reklam w wyszukiwarce. Postawione tu pytanie bardzo często zadają osoby zainteresowane usługą marketingu digitalowego z obszaru SEM, który nie wymagałby inwestycji pieniężnej. Warto pamiętać, że skuteczne kampanie w Google zaprojektowane według wytycznych wyszukiwarki zawsze wymagają poniesienia mniejszych lub większych nakładów finansowych. Decydując się na współpracę z agencją SEM gwarantującą „darmowy zysk” lub zysk za bezcen, można stać się ofiarą oszustwa lub narazić się na straty finansowe.

Dlaczego warto zainwestować w kampanię Google Ads

Przede wszystkim system reklamowy Google Ads oferuje elastyczne możliwości projektowania, planowania i publikowania kampanii reklamowej. W ramach tego narzędzia masz do dyspozycji szereg funkcjonalności, które umożliwiają szczegółowe dopasowanie reklam do charakteru branży, grupy docelowej, oferowanego produktu lub usługi, określonego budżetu i wyznaczonych celów. Dzięki temu twoja kampania reklamowa w Google Ads będzie uszyta na miarę potrzeb twojego biznesu.

Możliwości systemu reklamowego Google są na tyle szerokie, że pozwalają stworzyć całkowicie spersonalizowany zestaw reklam, który będzie atrakcyjny dla potencjalnego odbiorcy, a zarazem skuteczny. Kwestia mierzalności i efektywności reklam w Ads jest tutaj szczególnie istotna, ponieważ Google umożliwia bardzo dokładne określenie efektów osiągniętych przez prowadzone kampanie. Między innymi sprawdzisz, czy i na ile zwiększył się ruch na twojej stronie internetowej.

Samodzielne prowadzenie kampanii w Google Ads jest możliwe. W publicznych zasobach Google znajdziesz materiały, które pomogą Ci zrozumieć specyfikę systemu i stworzyć reklamy dla swojej firmy. Jeśli zależy Ci na wdrożeniu profesjonalnej strategii marketingowej, skontaktuj się z wykwalifikowaną agencją interaktywną, która zaprogramuje dla Ciebie efektywne kampanie w Google Ads.

Źródło: Quality Factor – agencja interaktywna

Podobne artykuły
BiznesLife Style

Pachołki drogowe od A do Z

2 minut czytania
Pachołki są widoczne na drogach, parkingach, stacjach benzynowych czy prywatnych posesjach. Chyba nie ma osoby, która nie spotkała się z tym elementem…
Marketing

Pompa ciepła powietrze-woda. Zasada działania i korzyści 

2 minut czytania
Pompy ciepła wchodzą w skład systemu ogrzewania nowej generacji. Niekwestionowanym liderem na rynku pomp są rozwiązania powietrze–woda, które korzystają z darmowej energii…
BiznesLife Style

Wygodne buty robocze. Jak wybrać odpowiednie  

2 minut czytania
Prawidłowo dobrane obuwie robocze i ochronne nie tylko zapewnia komfort pracy, ale również zabezpiecza stopy przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi niezależnie od rodzaju…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *